A "világosság" fogalma a Bibliában

Ennek a témakörnek tartalma 3 hozzászólás, 2 résztvevő. Utolsó frissítés:  Névtelen 10 éve telt el.

  • Szerző
    Bejegyzés
  • #810
     Pötty 
    Felhasználó

    A téma gondolata a http://idokjelei.hu/2014/03/a-reselmelet-egy-hezagos-elkepzeles/comment-page-1/#comment-37072 hozzászólásai mentén merült fel bennem, ahol egy kérdés merült fel: “Hogy lehet az, hogy Isten az első napon teremtette meg a világosságot, de csak a negyediken a napot, és a holdat?” Jogos a kérdés.

    Arra gondoltam, talán érdemes lenne a “világosság” kifejezést mint fogalmat definiálni, és megvizsgálni, hogy a Biblia mit is nevez pontosan “világosság”-nak.
    Beírtam egy bibliai keresőbe a “világosság” szót, pl. itt 87 találatot adott 5 oldalon http://szentiras.hu/UF/vil%C3%A1goss%C3%A1g
    Azt találtam, hogy nem igazán van közte olyan igehely, ahol a “világosság” kifejezést hétköznapi, fizikai értelemben veszi.
    Alapozva a Biblia erős koherenciájára, érdemes lenne összeszedni és összefoglalni a kifejezés tartalmát, jellemzőit, tulajdonságait. Köszönöm, ha segítetek!

    #816
     Névtelen

    Kedves Pötty!

    Már ott is írtam, de most is csak azt tudom mondani, hogy itt a fény megteremtéséről van szó! Mivel maga a Világosság, Aki Isten, és az Ő Fia, meg a Szent Lélek, már eleve létezett. Mind fizikai és mind szellemi világosságok! Vagyis, Ők fizikai fény is, de nem olyan minőségű, mint a teremtett fény! De csak a következő teremtés, az Új föld, lesz olyan, amiben Isten fénye világit majd ( meg a szentek is). De ott még ” csak” egy fizikai teremtés történt.
    Ha olvasunk megtapasztalásokat, olyanoktól, akik a halálból tértek vissza, ők mindig mondják, hogy az a fény, ami a mennyben van, vagy ami Jézusból árad, az leírhatatlan, az nem “evilági”, alig lehet ránézni, ill a trónon ülőre nem is lehet, mert akkora fény, világosság veszi körül, ill jön ki Belőle. De, ha a prófétákat olvassuk, és az akkor megjelenő Urat, vagy akár az angyalokat nézzük, akkor is láthatjuk, hogy az a “fény, világosság”, ami körülveszi Őket, ill, ami belőlük jön, az leírhatatlan!( És azt többnyire Isten dicsőségeként említik, a legtöbb fordításban! Viszont az nincs megírva, hogy “meleg, melegítő, melegséget adó” fény jönne ki belőlük!)
    Az Igében viszont a teremtéskor megteremtett “világosságra” ( fényre), azt írja az Ige, hogy : 1 Móz. 1,5
    És nevezé Isten a világosságot nappalnak, és a setétséget nevezé éjszakának: és lőn este és lőn reggel, első nap. És itt olyan “nappali ” világosságról, fényről van szó, amely fel tudta melegíteni is(!) a föld légkörét ahhoz, hogy a növények életben maradhassanak.
    Mert az Ige azt írja, hogy: 1 Móz. 1,11 Azután monda Isten: Hajtson a föld gyenge fűvet, maghozó fűvet, gyümölcsfát, a mely gyümölcsöt hozzon az ő neme szerint, a melyben legyen néki magva e földön. És úgy lőn.
    1 Móz. 1,12 Hajta tehát a föld gyenge fűvet, maghozó fűvet az ő neme szerint, és gyümölcstermő fát, a melynek gyümölcsében mag van az ő neme szerint. És látá Isten, hogy jó.
    1 Móz. 1,13 És lőn este és lőn reggel, harmadik nap.

    Itt tehát azt látjuk, hogy a harmadik napon ( mint már mondtam, Énok, vagy a Jubilleumok könyve szerint ( és ezzel az apostolok is egyet értettek), a mennyben 1000 év 1 nap!), a földön ( Hajta tehát a föld gyenge fűvet, maghozó fűvet az ő neme szerint, és gyümölcstermő fát, a melynek gyümölcsében mag van az ő neme szerint) elszaporodtak a növények. Mivel az elején láttuk, hogy szólt Isten, hogy hajtson, és úgy lőn! Ehhez pedig tudjuk, hogy olyan minőségű fényre ( világosságra, nappalra) volt szükség, amely rendelkezik a mostani, napból származó fény tulajdonságaival.
    (De, ha nem akarsz túl lépni a 6 , 24 órás napon, akkor is logikus, hogy olyan körülményekre kellett ” beállítani” a növényeket, amelyek azután a teremtésben fenn fognak állni! Hiszen tudjuk, hogy evolúcióban nem gondolkodhatunk!)

    #880
     Pötty 
    Felhasználó

    Kedves Ida!

    Tehát azt mondod, hogy Isten maga a világosság: egyben fizikai és szellemi is, különböző a teremtett világosságtól, ami fizikai és ez megint különbözik a nap fényétől – ha jól értem.

    Viszont János azt írja (1.1-4), hogy “1KEZDETBEN volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. 2Ő kezdetben az Istennél volt. 3Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. 4Benne élet volt, és az élet volt az emberek világossága.”
    Nem tudom, össze lehet-e kapcsolni azzal, hogy:
    “KEZDETBEN teremtette Isten a mennyet és a földet. (…) Akkor ezt mondta Isten: Legyen világosság! És lett világosság.” (1.Móz.1 és 3)
    Tehát: kezdettől fogva a Jézusban levő élet jelenti az emberek világosságát. Ezt pedig szerintem csak szellemi vonatkozásban lehet értelmezni. (ÉS kezdetben Isten a világosságot jónak ítélte.)
    (Hozzáteszem még, hogy a fényt nem igazán lehet fényforrás nélkül elképzelni. Nap nélkül nem marad más fényforrás, csak Isten. Lehet, hogy inkább arra kell gondolnom a gondolatmenetem alapján, hogy a megteremtett földön és égen “legyen világosság”, tehát a fény helyét határozta meg, nem a világosság megteremtése történt ott, akkor… – ?)
    Ebben a gondolatkörben írtam korábban, hogy “a teremtés első napján Isten elválasztotta a “jó”-t (“igazságot”?) a “gonoszság”-tól, Tehát “látta Isten, hogy a világosság jó” – gyakorlatilag értékrendszert teremtett a jó és rossz viszonylatában és állást foglalt a jó oldalán. Ezután pedig minden teremtményt “jó”-nak és “igen jó”-nak teremtett. Ez azt is jelenti, hogy rosszat nem teremtett, de mint “sötétség” értelmezhető mint a világosság hiánya szellemi és fizikai értelemben is egyaránt…”

    Viszont a világosság-fogalmam így nem pontos. Most bejött a “jó” és az “igazság” mellé az “élet” is. Lehetne tovább részletezni, mennyi minden tartozik is ide…

    Mindenképpen elismerem, hogy Isten Világossága látható, de abban nem vagyok biztos, hogy egyben fizikai is, mert akik látomásban vagy elragadtatásban látták, nem a fizikai szemükkel érzékelték (Ezékiel és János. Valószínűleg Pál sem, mert a vele utazók nem láttak semmit, ApCsel.9.7.)
    Írod:
    “fizikai fény is, de nem olyan minőségű, mint a teremtett fény!” – Pál apostol azt írja, hogy a nap fényénél is ragyogóbb (intezívebb?) volt az a világosság, amit látott, mikor a “pálfordulása” történt (ApCsel 26.13.) Ezékiel (1.27-28) és János (Jel.4.3 és 10.1) pedig a fényen kívül szivárványt is láttak, tehát ezek szerint a látható fény tartományt lefedi, ha földi, fizikai fényről van ill. lenne szó. Nem vagyok benne biztos, a dimenziók közi különbségek mibenlétét pedig nem tudom felmérni, de felfogni sem. Az is lehet, hogy ezzel kapcsolatban inkább a dimenziók párhuzmosságáról és összefüggéseiről kellene beszélnünk. Lenne is értelme, hiszen beszéltünk már róla valahol, hogy a próféciák beteljesülése is többszörös volt eddig, nagyjából – mint a vajúdás. Ráadásul Dániel könyve jut eszembe, ahol jól látszik, hogy a földi eseményeknek van szellemi párhuzama, amikor a különböző népek fejedelmei (angyalok) szintén harcolnak, miközben a népek is háborúznak egymással… homályos a látásunk tülör által, de az enyém biztosan.

    Azt is elismerem, hogy kezdetben a világosság fizikai (is?) volt (a mi dimenziónkban) a növények miatt.
    Azt írod:
    “Viszont az nincs megírva, hogy “meleg, melegítő, melegséget adó” fény jönne ki belőlük!” – tehát nincs az infravörös tartományban(?), illetve:
    “Mivel az elején láttuk, hogy szólt Isten, hogy hajtson, és úgy lőn! Ehhez pedig tudjuk, hogy olyan minőségű fényre (világosságra, nappalra) volt szükség, amely rendelkezik a mostani, napból származó fény tulajdonságaival.” – vagyis fotoszitetizálható, tehát mindenképp látható fény (390-750 nm).

    A növényi színanyagok közül a klorofillok 450 nm körül és 650-750 nm-nél abszorbeálják a fényt, a karotinoidok a kék-zöld spektrális régióban, 400-550 nm között. A bakteriális klorofillok viszont 800-1000 nm–nél abszorbeálnak, ez viszont már az infravörös tartomány, tehát akkor a fotoszintetizáló baktériumok vagy nem akkor lettek teremtve, vagy csak a fikobilinjeiket használták, amik a fényspektrum közepéről abszorbeálnak 550 és 650 nm között? A világosság UV-tartományát pedig kiszúrte a vízboltozat?
    Lehet, hogy így volt…

    A növények szempontjából viszont a sötétség is hasznos (“jó”? de legalábbis szükséges), mert a sötét-szakaszban végzik az anabolizmust, vagyis enélkül nem fejlődnek, nem is tudnának szaporodni – ha jól tudom, és ha életben maradnának egyáltalán sötétség nélkül. Emiatt mondjuk felmerül a 24 órás napoknak az “igénye”… 🙂 majd máskor belemehetünk egy ilyen vitába is, de nem ragaszkodom hozzá.

    #881
     Névtelen

    Kedves Pötty!

    Szerintem arra is figyelnünk kell, hogy ne kizárólag csak szellemben értelmezzük az Igét. Pl írod, hogy :”Ebben a gondolatkörben írtam korábban, hogy “a teremtés első napján Isten elválasztotta a “jó”-t (“igazságot”?) a “gonoszság”-tól,”

    Tudom, hogy akkor mire gondoltál, de ne felejtsd el, hogy elvileg, a teremtés kezdetén még nem volt gonosz! Mert akkor csak Isten volt, aki JÓ volt, és a tőle születettek ( illetve a menny lényei, akiket ekkor,kezdetben teremtett, még akkor azok ) is jók voltak! (Vagyis nem volt mit elválasztani jóra, és gonoszra, szellemileg! A fizikai sötétség pedig nem rossz! Legalábbis Isten nem mondta, hogy azért teremt fényt, mert a sötétség rossz! Meg azután, ha így lenne, akkor a sötétséget megszüntette volna, de nem tette! Tehát, a fizikai sötétség, az nem egyenlő a szellemi sötétséggel! )1 Móz. 1,1 Kezdetben teremté Isten az eget és a földet. A föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén, és az Isten Lelke lebeg vala a vizek felett. És monda Isten: Legyen világosság: és lőn világosság.
    És látá Isten, hogy jó a világosság; és elválasztá Isten a világosságot a setétségtől.
    (Mert ha nem így lenne, hogy a két “sötétség” nem ugyanaz, akkor amikor megtérünk, attól kezdve, mindig világítanunk kellene éjszaka, hogy “ne legyünk sötétségben”, ahogyan azt az Úr Jézus mondta! ( Mármint ugye, azok nem lehetnek sötétségben, akik Őt követik…! Szóval érted! 🙂 )

    De, kezdetben a sötétség még nem szellemi sötétség volt, mert akkor csak Isten volt…! ( És Isten világosság, és nincsen benne semmi sötétség…! ) Érted, gondolom, hogy mit akarok mondani!

    írod:
    ” Tehát “látta Isten, hogy a világosság jó” – gyakorlatilag értékrendszert teremtett a jó és rossz viszonylatában és állást foglalt a jó oldalán.”

    Erkölcsileg a “szellemi értékrendszer”( világosság) teremtése (az ember számára) , Édenben valósul meg, a “jó és gonosz tudásának” a fájával. Attól kezdve lett az embernek lelkiismerete, ahogyan evett arról. Addig nem tudott különbséget tenni a jó, és a rossz között! ( Bár eddigre Sátán már elbukott, és a “szellemi sötétség” megjelent az univerzumban, de ez meg, nem befolyásolta a fizikai sötétséget! Vagyis nem lett tőle a “fizikai” sötétség sötétebb!

    írod:
    “Mindenképpen elismerem, hogy Isten Világossága látható, de abban nem vagyok biztos, hogy egyben fizikai is, mert akik látomásban vagy elragadtatásban látták, nem a fizikai szemükkel érzékelték (Ezékiel és János. Valószínűleg Pál sem, mert a vele utazók nem láttak semmit, ApCsel.9.7.)”

    Azért Pál fizikai szemei megvakultak tőle! Meg azután, a mennyei Jeruzsálemnek se kell a nap, és a hold, illetve a csillagok fénye, ahhoz, hogy fizikailag is világos legyen! Akkor se fog kelleni, amikor majd az új földre ereszkedik! Pedig ott is testben leszünk, csak nem ezzel a mostani tulajdonságokkal bíróval…! (Szerintem ez is azt jelzi, hogy Istent nem kell a saját korlátaink közé szorítanunk, illetve az általunk megismertnek vélt természeti törvényszerűségek közzé! ( Számára nem szükséges nap, ahhoz, hogy fényt teremtsen. Hiszen minden benne létezik, mert semmi se nincs ami kívüle lenne, mert csak az Atyának, a Fiúnak, és a Szent Léleknek van önmagában élete! Más, sima teremtmény nem tudna létezni nélküle.

    írod:
    “Azt is elismerem, hogy kezdetben a világosság fizikai (is?) volt (a mi dimenziónkban) a növények miatt.
    Azt írod:
    “Viszont az nincs megírva, hogy “meleg, melegítő, melegséget adó” fény jönne ki belőlük!” – tehát nincs az infravörös tartományban(?), illetve:
    “Mivel az elején láttuk, hogy szólt Isten, hogy hajtson, és úgy lőn! Ehhez pedig tudjuk, hogy olyan minőségű fényre (világosságra, nappalra) volt szükség, amely rendelkezik a mostani, napból származó fény tulajdonságaival.” – vagyis fotoszitetizálható, tehát mindenképp látható fény (390-750 nm).”….

    Nem csak! Hiszen mint írtad is, tudjuk, hogy a nap és a csillagok, nem csak az általunk is látható fénytartományon belül sugároznak. ( PL, infravörös, röntgen, ultraviola, stb) És ezek mind kellenek valamilyen mennyiségben a földi élethez is!) Továbbá ( bár meg van írva, hogy Isten megemésztő tűz is, és szerintem ezt mind fizikailag, és mind szellemileg érthetjük)kellett egy “állandó, meghatározott tulajdonságokkal” rendelkező fényt is teremteni, amely ennek a dimenziónak a lényeinek a működéséhez kell. ( Hiszen nem csak a növényeknek van szükségük ERRE a fényre, az életben maradáshoz!)

    Nem tudjuk, hogy a többi “égben” ( dimenzióban?), az élőlényeknek és angyaloknak, milyen szükségleteik vannak a fény minőségére nézve, de azt tudjuk, hogy más a teste mindennek. A mennyeieknek, és a földieknek, és a föld alatt valóknak is. Más a madaraké, a halaké,…! Ahogyan az Ige leírja. ( Azt mondjuk feltételezhetjük, hogy a magasabb “egekben” élő “szervezetek” (organizmusok) némelyike, valszeg elég jól viselik, a nálunk lévő körülményeket. Már mint elsősorban most a bukottak fajára gondolok. )
    A baktériumok pedig, szerintem úgy lettek teremtve, hogy amelyekre a növényeknek szükségük volt az életükhöz, azok akkor. Hiszen , bár Isten mindenható persze, de látjuk, hogy azért úgy teremtett meg mindent, hogy a hetedik napra, már ne legyen tennivaló! Vagyis befejezett, ( “önfenntartó”) teremtés lett!

4 bejegyzés megtekintése - 1-4 / 4

Be kell jelentkezni a hozzászóláshoz.

Kapcsolat

Most nem vagyok gépnél. Írj, ha kérdésed van! :)

Küldés folyamatban

©2024 KLEO Template a premium and multipurpose theme from Seventh Queen

Log in with your credentials

vagy    

Forgot your details?

Create Account